Forebyg indlæringsproblemer!
Tidlig indsats mod ordblindhed er vigtigt: men hvordan gør man det?
Kan man lære børn hvordan de kan fokusere?
Kan man forebygge indlæringsproblemer?
Ronald Davis og Sharon Pfeiffer havde stillet sig selv disse spørgsmål for mange år siden. De havde begge to meget erfaring med undervisning af ordblinde og de ville forsøge at tilpasse den succesfulde Davis®-metode til klasseværelset for at se om børn derved kunne undgå specialundervisning. De har efterfølgende udviklet "Davis®-læringsstrategier" (DLS) til skoler: et undervisningsprogram som er udviklet til brug i folkeskolens første klasser. Det oprindelige formål var, at se om man kunne undgå specialundervisning, men praksis viste dog hurtigt, at alle børn i klassen havde gavn af teknikkerne. Gode læsere gjorde fremskridt i sprog og grammatik, mens de svagere gjorde fremskridt i læsning, og alle blev bedre til at arbejde selvstændigt.
- Ved Davis®-læringsstrategier lærer børnene at fokusere deres opmærksomhed bedre.
- Urolige børn opdager, hvordan de bedre kan slappe af (afspændingsprocedure).
- Hvert barn bliver fra børnehaveklasse-alderen inviteret til at iagttage nøjagtig og korrekt (symbol- beherskelse).
- En tretrinsmodel til læsning bidrager til sikker læseundervisning.
Seks års DLS ’pilotprojekt’ (1994-1999) i en række folkeskoler i San Francisco området har givet følgende resultat:
- Ingen DLS-elever blev henvist til special undervisning.
- DLS gavnede alle børn i klassen; De gode læsere gjorde fremskridt i sprog og grammatik, de svagere derimod i læsning.
- Metoden hjalp lærerne med disciplinen i klassen- også i andre fag end læsning.
- Der fandtes flere højt begavede børn i DLS klasserne end gennemsnitligt. Læs mere på
www.davislearn.com/information/meetneeds.htm
Pilotprojekt i Danmark
I Danmark har vi startet et 'pilotprojekt' i september 2011 på Gudenåskolen i Ry. Du kan læse mere om projektet i Magasinet Frie Skoler (side 24-27). Du kan følge med i projektet ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, hvor jeg løbende vil skrive om projektet.
Interne evaluering på projektet DLS på Gudenåskolen.
Davis®-læringsstrategier er beregnet for aldersgruppen 5 - 8 år og udruster børnene med indlæringsteknikker og arbejdsvaner, der gør det lettere for dem at koncentrere sig om organiseret undervisning. Programmet forebygger dermed ordblindhed og andre særlige indlæringsproblemer.
Programmet er brugervenligt og kan anvendes sammen med hvilken som helst læseplan og struktur, der ellers findes på skolen.
’Uafhængig undersøgelse’
I 2001 publicerede fagbladet ’Reading Improvement’ i USA resultatet af en uafhængig undersøgelse http://www.davislearn.com/research/abstract.htm .
KOMMENDE WORKSHOP ”Davis®-læringsstrategier”
Kursus for børnehaveklasseledere og lærere fra 0. til 3. klasse.
Næste kursus: 30.+31. maj kl.9.00-16.00 i Silkeborg
13.+14. juni kl. 9.00 - 16.00 PPR i Nyborg.
Pris; Kr.2900,- inkl. mad, materialer, kursushæfte mm. Tilmelding: skriv til Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.
Download folderen "Davis Læringsstrategier"
Pilotprojekt i Indien
Udover i Denmark har jeg startet et pilot projekt på Omega skolen i Chennai, Indien; en skole med 4500 elever. Sammen med Davis specialist Robin Temple tog jeg til Chennai to gange i 2013 for at undervise der. De gik straks i gang med at bruge Davis teknikkerne i klasserne med forbløffede resultater. Derfor har ledelsen send 2 af deres lærere til Denmark i marts 2014 for at lave deres Davis træning færdig. Samtidig blev jeg inviteret igen for at undervise 52 lærere, primært fra indskolingen, i Davis Læring Strategier. Vi vil nu starte et projekt for at se forskellen mellem DLS klasserne og kontrol klasserne. Ring hvis du vil vide mere om mine erfaringer.
D. 29.-31. marts2015 deltog jeg, i den første Davis-konference i Indien! Læse mere på http://www.dyslexia.org.in/
DLS Kursus i Chennai, med Davis specialist Richard Whitehead fra England, i samarbejde med Omega skolen. 60 lærere deltog!
I November 2016 blev yderlige 24 lærere uddannet.
Ring 75 75 71 05 eller skriv til
Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.
Oplev hvordan du som lærer kan sørge for, at hvert barn benytter sin egen læringsstil optimalt.
Davis Learning Strategies® is a trademark of Ronald D. Davis. Commercial use of this trademark for the purposes of training and mentoring teachers requires licensing by the trademark owner.